Akustika místnosti a jak na ni?
Tento článek se mi líbí
Trocha historie z oboru akustiky
Trocha dějepisu neuškodí a my se tak dozvíme, proč vlastně s akustikou místnosti občas tak zápolíme. Když začal člověk promlouvat k ostatním lidem, musel se snažit, aby ho bylo slyšet. Ve dvou lidech, žádný problém. Vyprávět příběhy u ohně pro deset lidí, to také ještě šlo, stejně tak postavit se na kámen a promluvit k celé vesnici o třeba sto hlavách, budiž. Když chtěl ale člověk oslovit více posluchačů, musel na to jinak.
S prvním řešením přišli stavitelé. Všimli si totiž toho, že na některých místech, často ve skalách nebo jeskyních, se jakýkoliv zvuk velmi dobře šíří. Ozvěna se mnohokrát opakuje a i slabý hlásek může být slyšet na velkou vzdálenost. Vzali si proto z přírody příklad a začali přizpůsobovat své stavby akustickým potřebám. Nejtypičtěji to byly náboženská místa jako paláce a kostely nebo centra umění, nejčastěji divadla a amfiteátry. Architekti řešili a úspěšně vyřešili, jak přirozeně co nejvíc zesílit lidský hlas tak, aby mu bylo i dobře rozumět.
Vědecký pokrok ve dvacátém století přinesl to samé, ale jiným způsobem. Dokázal totiž zesílit samotný zvuk, nikoliv zlepšit jeho šíření. Elektronkové a později tranzistorové zesilovače umožnily během několika dekád znásobit intenzitu umělých zvuků. Co se ale stalo, když člověk najednou mohl cokoliv zesílit dle libosti i v místech, které k tomu nebyly vůbec uzpůsobené, protože to předtím nikdy nebylo potřeba.
Akustika místosti - jak se vlastně šíří zvuk a proč je to důležité
Když teď už víme, proč vlastně problémy s akustikou místností řešíme, měli bychom vědět, jak zvuk vlastně funguje. Tedy hlavně jeho šíření. Zvuk je mechanické vlnění. Šíří se tak, že rozechvívá molekuly látky, kterou zrovna prostupuje. Člověk jej vnímá pomocí sluchového aparátu, který toto vlnění zachytává a převádí na nervové signály, které pak mozek interpretuje jako zvuk tak, jak jej známe. Akustiku nejvíce ovlivňuje odraz zvuku. Když totiž zvukové vlnění narazí na překážku, má v zásadě dvě možnosti, co udělá dál.
Může se buď odrazit, nebo prostoupit do nového prostředí. Nejlepší k odrážení zvuku jsou hladké rovné povrchy, nejhorší naopak ty co nejvíce členité a porézní. Problém nastává ve chvíli, kdy v místnosti, která odráží velmi dobře – stačí prázdný pokoj bez nábytku – vyloudíme hlasitý zvuk. Vrátí se nám ozvěna, zvuk se zesílí a zkomolí a náš sluch se zahltí.
Můžeme si to představit na příkladu kruhů na vodní hladině. Když hodíme kamínek doprostřed rybníka, vytvoří se soustředné kruhy se středem v místě dopadu a budou se šířit volně po celé hladině. Tak by vypadal zvuk, kdyby mu nic nestálo v cestě, byl by čistý a velmi dobře srozumitelný. Kdybychom ale na hladinu položili plovoucí bariéru ve tvaru čtverce, třeba z dřevěných prken, a hodili kámen do jejího středu, výsledek by byl úplně jiný. Vlnky, jakmile by dorazily k hranici volné hladiny, by se začaly odrážet zpět a na hladině by vznikl chaotický obrazec. Tak si můžeme představit zkreslený zvuk uprostřed místnosti.
Pro lepší akustiku v místnosti doporučujeme tyto produkty z našeho e-shopu:
Melaminový obklad
již od 1 589 Kč za m2 Velmi lehký a nehořlavý materiál, vhodný do prostorů s náročnou protipožární ochranou.Obraz office/home
již od 4 290 Kč za m2 Designový prvek, který vám zlepší akustiku u vás v kanceláři nebo doma v obýváku a zároveň bude vypadat krásně.Melaminové kruhy
již od 1 119 Kč za ks Řešit akustiku kreativně a nápaditě? Oblíbený prvek dnešních architektů!Dimoutový závěs
již od 359 Kč za m2 Designový závěs, který umí místnost zatemnit i akusticky zútulnit.Řešení akustiky místnosti
Abychom upravili akustické vlastnosti vnitřních prostorů, musíme si především poradit právě s odrazy. Nejlepší proto je, rozbít jednolitost stěn i materiálů. Nejpraktičtějším a nejčastěji užívaným řešením jsou akustické polyuretanové pěny.
Tento tlumící materiál má mnoho praktických vlastností a svou roli plní výborně. Nejčastěji jde o akustické panely s různou povrchovou úpravou ve formě vlnovek, lomených rovin, sinusových výstupků nebo jehlanů.
Účelem této povrchové úpravy je rozptylovat zvuk na svých hranách a nedovolit mu odrážet se zpět do prostoru. Různé velikosti výstupků jsou navrženy pro pohlcování různých frekvencí od basových v řádu desítek a stovek Hertzů až po ty nejvyšší tóny s frekvencemi přes dvanáct kilohertz. Ideální je kombinace tak zvaných basových pastí do spodních partií stěn, na rozhraní s podlahou, a výše pak panely určené.
Akustické polyuretanové pěny a práce s nimi
S akustickými pěnami se velmi dobře pracuje. Protože jsou lehké a snadno se ořezávají, lze jimi velmi snadno pokrýt i komplikovanější prostory a lze je lepit běžnými průmyslovými lepidly, bez obav i na stropy nebo šikmé plochy.